יום ראשון, 15 בדצמבר 2013
תפקיד הספרן בעידן הלמידה הניידת: מהם השינויים שחלו בתפקידו של הספרן?
כפי שטענתי בפוסטים קודמים, השינוי שהביא אתו תחום המידע לא פסח גם על תחום החינוך. סטודנטים יכולים כעת ללמוד באמצעות תוכנות, או באמצעות לימוד מרחוק ("DISTANT LEARNING") אחד החסרונות בלמידה מרחוק היא בכך שסטודנט הלומד מהבית מפחית את אפשרויות החברות שלו, והימצאותו בבית מפחיתה את אפקטיביות המסגרת בה הוא אמור להיות.
הרשומה הנוכחית מנסה לבחון את השפעת הלמידה מרחוק על מעורבותו של הספרן בהכנסת התוכנית ובקשר עם התלמידים. העבודה מסתמכת רובה ככולה על מחקרים, חוות דעת וניסיון של העוסקים במקצוע הספרנות והמידענות וחוקרים במוסדות להשכלה גבוהה רחבי העולם.
אנסה לדון במקומו העתידי של הספרן ונוכח התפתחות שיטת למידה מרחוק: האם תפקידו יכחד או שמא יתפתח וייעשה חיובי אף יותר מבעבר.
הספרן חייב להיות כל הזמן מעודכן לגבי ההתפתחויות הטכנולוגיות ולהתאים את עצמו לדרישות הקהל הרי הטכנולוגיה משתכללת בקצב מסחרר.
אם בעבר הספרן מילא תפקיד אחד הרי שהיום הוא ממלא תפקידים רבים. הספרן מפתח אוסף משמר את האוסף ומנגיש אותו לקהל היעד. שיקול הדעת איזה חומר צריך להכניס למאגרים ואיזה לא: שיקול הדעת הוא של הספרן.
המערכת החינוכית מכירה בהצלחה את המכשירים ניידים. אחת מהמטרות היא לעזור לתלמידים ללמוד מיומנויות מחקר. הספרנים בארה"ב למשל הולכים עכשיו לכיתות ומסייעים למורה ולתלמיד - 1) לאתר מידע ו2) להעריך מידע.הפעלות הספרייה מספקות על ידייםכמובן, את הקורס הראשון בתכנית הח, הזדמנויות למידה פעילה לצוותים סטודנטים, שנבנו סביב שימוש iPads לחקור משאבי ספרייה. בסתיו 2012, זה כלל הוראה לשבעים וארבעה כיתות במדינה של בויסי "יסודות אוניברסיטת 100" ינוך הכללית שלנו. 3) טכניקות מתקדמות בחיפוש. תכנית הלימודים ההוראה בכוונה תוכנן באמצעות אסטרטגיות הוראה ולמידה ניידת.
דוגמאות לספריות שמאמצות הלמידה הניידת במערכת האקדמית:
מסתיו 2010 לאביב 2012, Boise המדינה בחנה את יישום למידה ניידת בכיתות בודדות באמצעות פרויקטי mLearning החוקרים שלנו. החל מקיץ 2012, לקחו את זה לרמה הבאה. הספריות החלו להפעיל פרויקט לשילוב למידה ניידת ברחבי תכנית אקדמית כולה.
המערכת האקדמית מאמינה שלכולם צריכה להינתן ההזדמנות לפתח ולשדרג את היכולות. לכן המערכת מציעה לספרנים להשתתף (למשל: כנס מולטידע שהתקיים בשנה האחרונה) ע"י פאנל של מנהלי ספריות ברחבי הארץ)בהשתלומויות ימי עיון, סיורים וכנסים המאפשרים לעוסקים במקצועות המידע והספרנות לעמוד בקצב המהיר של השינויים וההתפתחויות בתחום הידע המקצועי המתחדש, ולהשיג את הפערים המתמידים בעידן מתאפיין בתחרותיות והישגיות.
הספרן רוכש כלים ופרקטיקה זה מה שתכנית ההדרכה השנתית מציעה כדי שיוכלו הספרנים למנף באמצעותם את הספריות. מעבר ללמידה התיאורטית נהנו הספרנים מדיונים, פעילות קבוצתית, סימולציות, משחקי תפקידים ורישות חברתי - מקצועי עם קולגות מרחבי הארץ.
צוות המרצים באים מהשטח, מהעבודה המעשית, ומשלבים ידע אקדמי מגוון, הכרות עם עולם הספרות, הספר והלקוחות שביניהם, ותוך הבנה עמוקה של צרכי קהילת הספריות בישראל.
קישור להרצאות של הכנס מולטידע מתוך האתר מרכז הספר והספריות בישראל:
http://www.hasifria.org.il/icl/heb/hadracha/multiyeda/multiyeda2013/multiyeda2013video/
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה