יום ראשון, 15 בדצמבר 2013
ההשפעות על עולם הספריות הספריות בעקבות שילוב הלמידה הניידת במערכת האקדמית: האם לספריה יש עתיד?
בפוסט זה אבחן את מעמדה של הספריה בעידן הטכנולוגי. הפלטפורמה הניידת מציבה אתגרים בגלל הגודל הפיזי והמשאבים המוגבלים, אך גם פותחת אפשרויות של אלגוריתמים חדשים שעושים שימוש במידע זמין אודות המיקום של המשתמש.
הקמפוסים באוניברסיטאות הופכים להיות מקוונים, מאפשרים גישה לרשת הפנימית לסטודנטים (ספריה, מאגרי מידע, שירותים , דוא"ל ועוד). הספריות מעודדות
הוראה עם מכשירים ניידים , רכישת אוספים ידידותיים ניידים, עיצוב אתר אינטרנט ידידותי נייד,ותמיכה ביוזמות סגל , וספרנים.
גישה בלתי מוגבלת:
בשנים האחרונות ספריות כמו הספריה הלאומית מתאימות את עצמן ומסתגלות לשינויים הטכנולוגיים המתחוללים בעולם ונותנים שירות לקוראים שלא היה בעבר, הספריה הלאומית בגבעת רם למשל משאילה לקוראיה טאבלטים, מחשבים ניידים ומחשבונים ניידים ללמידה מחוץ לכותלי הספריה, דבר המאפשר לסטודנט ללמוד תוך כדי תנועה. אם פעם הגישה למידע נעשתה על תיווך של הספרן הרי שבשנים האחרונות הגישה למידע איננה מוגבלת בזמן או במרחב.
כיום יש גישה אל חומרי הלימוד המקוונים מרחוק, אל מנועי החיפוש ומאגרי המידע. המכשיר החכם מצטרף למאגרי המידע של הספרייה ומפאשר גישה מיידית מכל מקום לספריית הלמידה המקוונת בניגוד לפעם שהספרייה שימשה כמאגר מידע בלעדי. הרשת החברתית הגלובלית מאפשרת ללומד אסטרטגיות למידה חדישות לצד המסורתיות.
אם בעבר הספריה שימשה כמקום בלעדי ללמידה, הסטודנט היה זקוק לספרן היעץ כדי להתמצא במרחב. כמו כן הספריה שימשה כמקום מפגש חברתי לשיתוף במידע וללמידה משותפת.
בעשור האחרון עם כניסת הm-learning השתנה תפקיד הספריה (כמו כן גם תפקיד הספרן). באמצעות המכשירים החכמים ניתן ליצור קשר עם עמיתים מקוונים, קרובים ורחוקים.
"מאגרי מידע ניידים" חוסכים מהסטודנט להגיע פיזית לספריה דבר החוסך מהלומד זמן יקר וגם כסף. לצד יתרונות אלה קיימים חסרונות בלמידה החוץ ספריתית/כיתתית:
מחוץ לספריה עלולות להיווצר מחוץ לספריה סיטואציות לא שגרתיות ולא תמיד אופטימליות ללמידה: רעש, חוסר פרטיות, תאורה לקויה, תנועה או מזג אוויר לא שגרתי. הספריה המסורתית הבית ספרית/אוניברסיטאית מאפשרת על פי רוב, תנאים אופטימליים ללמידה יעילה:
תנאים פיזיים:
אזורי למידה קבוצתיים ואישיים. פינת למידה שקטה (אופיינית לכלל הספריות).כיתות לימוד לקבוצות. בנוסף בספרית הר הצופים למדעי הרוח, יש קומה שלמה, רועשת שבאה לתת מענה לסטודנטים לנהל דיונים אחד מול השני בקול רם. בכל שולחן יש מחשב אישי לשירות הסטודנט.
חדרי למידה בקבוצות עם מסך LCD.
כיתת מחשבים להדרכה.
מערך מיחשוב וציוד היקפי חדש.
חדר אתנחתא עם פופים. גם בספרית הרמן בגבעת רם וגם בספרית הר הצופים למדעי הרוח, יש חדר מנוחה שכולל פופים לישיבה זהו חדר שקט בו ניתן לקרוא ספרים בנחת ואף לנוח ללא רעש.
ריהוט, תאורה ומיזוג חדישים.
ספרית הרמן בגבעת רם דוגמא לפינת ישיבה רועשת:
ספרית הרמן בגבעת רם דוגמא לחדר אתנחתא:
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה