למידה ניידת מהי?
שילוב אמצעים ניידים בתהליך ההוראה תופס תאוצה במערכת החינוך. הסביבה הניידת יכולה להיות אמצעי חוץ כיתתי ללמידה "תוך כדי תנועה" שאינה תלוה במקום ובזמן. חווית הלמידה באמצעות סמארטפונים, הטבלטים והאייפדים מזמנת נגשיות פשוטה ומהירה, למידע ולתכני לימוד, חווית הלמידה מרתקת ורלוונטית לילדי העידן הדיגיטלי.
בפוסט זה אנסה לתאר את התופעה המתעצמת בשנים האחרונות בבתי הספר והיא הלמידה הניידת הצוברת תאוצה בקרב התלמידים ומשפיעה על מעמדה של הספריה הטיפוסית הבית ספרית. הטכנולוגיה המתקדמת חושפת את התלמידים לאופציות למידה חדשניות אשר חוסכות זמן ומקום. אנסה לעמוד על היתרונות והחסרונות בצורת למידה זו. השיתוף של המידע ברשת והנגשתו לקהל מאפשרת ידע גדול יותר וחשיפה גדולה יותר לתכנים שבעבר לתלמיד לא הייתה חשיפה אליהם מחוץ לכתליו בית ספר. לעניות דעתי הכיתה המסורתית נהפכה למקום שניתן להגדירו " למידה ללא קירות", למידה שלא תלויה בזמן ומקום. התפתחות הלמידה הניידת תאפשר ללמוד בכל זמן ובכל מקום, לא רק במסגרת השעות שמונה עד שתיים בחדר הכיתה. אתה יכול ליצור רצף אפקטיבי של למידה זהו אחד היתרונות בלמידה הניידת .
אנחנו רואים עלייה בשימוש בטלפונים חכמים ובתוכן דיגיטלי בציבור. ההסתכלות על הסלולר איינה כבר כעל נייד פשוט שמטרתו המסורתית לנהל תקשורת בינאישית גרידא, אלא היום הוא משמש כמחשב נייד קטן וזול ויכול להוות תחליף זמין למחשב הנייד המוכר. קיים מגוון רחב של שימושים להוראה ולמידה ב'אמצעות ניידים' למשל למידה שיתופית, במהלך סיור לימודי או סביבת משחק לימודית בעיקר בעקבות השימוש ההולך וגובר של הספרים הדיגיטליים (אשר תנכנסו לספריות בשנות ה90) ולכן אנו נשתמש באמצעים הניידים העומדים לרשותנו בהתאם למטרות הלמידה שהגדרנו מראש. לגבי השימוש בסמארטפונים לדעתי עלינו להעלות את המודעות בקרב המורים ומקבלי ההחלטות בבתי הספר לצורך ולפוטנציאל הגדול לשילובם בהוראה ולמידה.
למרות היתרונות שבסמארטפונים, שאלת השאלה מה יהיה עתיד הספריה? האם הקוסים יהפכו להיות כולם מתוקשבים ומקוונים? האם האייפדים וסמארטפונים יחפשו את מקומם של המחשבים הניידים? ומה יעלה בגורלם של המדפים המאובקים מלאי הספרים?
אפשר לשאול האם התפקיד של המורה צריך לעבור מהפכה? נראה שכבר אין יותר צורך במורה כשמישהו שיש לו יותר ידע מהתלמיד ומעביר אותו, כי הרי המידע עצמו כבר זמין לכולם בכל מקום ובכל זמן דרך הסמארטפונים והטאבלטים, לעומת זאת גדלה מאוד החשיבות של המורה כמישהו, שצריך ללמד איך למצוא את המידע הרלוונטי, איך להבחין בין מידע אמין למידע שגוי- זה יכול להיות גם תקפידו של המידען. אחד הבעיות באינטרנט זה שאמנם יש בו הרבה מידע אמין, אבל יש גם הרבה דיסאינפורמציה, ואין הרי אף אחד שעורך אותו, זאת בניגוד לספר, שעומד מאחוריו מנגנון שלם של סינון ובקרה...
השבמחקכלי- עזר טכנולוגיים עשויים להיות שמישים לכל סטונדט באוניברסיטה או תלמיד במערכת החינוך
השבמחקהטרנד של "כיתות חכמות", בהן לא עוד לוח וגיר המסורתיים, אלא מחשב ומסך. היום הילדים בעידן הטכנולוגי שהעולם שלנו הופך מרגע לרגע לדיגיטלי יותר ויותר הילדים
יכולים ללמד מוריהם מה זה גוגל. הילדים עסוקים בלימדה של תכנות מתקדמות והמחשב איננו נתפס עוד רכוש לבעלי ממון בלבד . בתי הספר והספריות הבית ספריות פתחו כיתות שלמות של למידה מול מחשב ככלי מסייע לתלמידים המורה או הספרן איינו הגורם המתווך היחיד בין התלמיד למידע. אנו רואים סימנים של שינוי בתפקידו של המורה בעקבות השינויים הטכנולוגיים והטייה לכיוון למידה שיתופית חברתית. המורה, הופך להיות "מאגר מידע", מסנן אותו ממיין אותו ומסכם אותו ונחשב כבר פחות כמומחה התוכן או כמתווך היחיד בין התלמיד ללימוד התוכן.
המהפכה לימודית המתרחשת בעולם משפיע על בתי הספר ועל מורה. תפקידו של המורה לא נעלם לגמרי, אלא מקבל פרשנות חדשה.
ספרית בית הספר כגוף שנותן שירות חייב להתאים את עצמו למהפכה הטכנולוגית שמתחוללת בעולם, והוא מאפשר 'ללומד החדש'
להיחשף לשיטות לימוד חדשות. הלומד החדש שיתוף הידע מכל מקום ומכל זמן מודע יותר לנעשה בעולם. בית הספר ממשיך למלא את תפקידו עם כלי עזר טכנולוגיים חדישים ועשוי להתאימן לצרכו וליכולות הלימוד של הלומד החדש.
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
מחקגיא, נגעת בנושא מאוד בוער. למעשה, מעניין אותי מנין הציטוט הזה, והאם בבתי ספר רגילים כבר מתירים שימוש במחשבים ניידים בשיעור? אם נשפוט לפי מה שהולך היום באוניברסיטאות, כשרוב הסטודנטים גולשים בפייסבוק במהלך השיעור או מכינים עבודות לשיעורים אחרים, כיצד נאכפת המשמעת בבתי הספר?
השבמחק